Asi nikdo nepochybuje o tom, že kvalitní copy webu je stejně zásadní, jako dobře navržená informační architektura, responzivita nebo povedený design. Přesto máme pocit, že copywriting v kontextu ostatních prací často “sedí v koutě”.
Správný postup není dělat copy levně a rychle. Správný postup je dělat copy dobře. Copywriter by měl spolupracovat i s UX designérem projektu, měl by znát váš byznys, vaše cíle, osobnost vaši firmy, a hlavně: měl by to být profík.
A jako profík by se vás měl ještě předtím, než napíše první znak a natextuje první stránku, hodně hodně hodně ptát.
Na jaké otázky byste se proto měli připravit?
Čím více informací budete mít na začátku, tím jasnější bude, že doopravdy víte, co by měl copík dělat. A on či ona to budou vědět taky. Protože správně zadání = půlka vítězství.
Copywriter by měl vědět nejenom o termínech, kdy má dodat vlastní texty. Měly by ho zajímat i termíny dalších fází projektu - chce si přece ověřit, že jeho textace vypadají v designu přesně tak úderně, jak předpokládal.
Čím lépe budete znát rozpočet celého projektu, tím lépe se vám bude nastavovat část pro copywritera. Pořádek musí být.
I copywriter potřebuje partnera do dialogu a člověka, se kterým bude komunikovat nejvíce. Někoho, kdo má v malíku vaši nabídku, produkty, služby. Je dobré, pokud se alespoň párkrát potkají a navnímají.
Buďme upřímní, čím více lidí se bude vyjadřovat k textaci, tím větší problém může vzniknout. A pro všeobecnou spokojenost se kolikrát zabije i nejlepší copy světa.
Jasně si definujte, kdo rozhoduje o splnění copy části projektu. Čím větší množství vedoucích, tím větší pravděpodobnost, že si budou všichni myslet, že je projekt jejich. Dohodněte si s copywriterem i to, jakým způsobem spolu budete komunikovat. Bacha - e-mail zná sice každý, ale v jeho historii se nevyhledává úplně nejsnáze.
Pokud ano, naplánujte termíny schůzek s dostatečným předstihem. A zajistěte, ať jsou na copywritera vaši lidé připraveni.
Pokud bude muset copywriter vymýšlet a nechávat si schvalovat témata například na blog, počítejte, že se projekt natáhne i prodraží. Je lepší když máte témata na blog předem vymyšlená a jen je s copywriterem zkonzultujete.
Pokud chcete ulehčit práci sobě i všem ostatním, nasdílejte s copywriterem podklady vašeho marketingu. Jednoduše tak představíte, jak vaše firma mluví, jakou má osobnost a jaký tón komunikace používá.
Je dobré vědět, zda budou vaše texty online, tištěné nebo například budou součástí větších formátů, třeba brožur. Odkazy a prolinky jsou úžasné, ale do tištěných materiálů je nevložíte.
Bez jasně definované cílovky se texty “kopíkovi” rozhodně nebudou psát dobře. Čím přesnější budete mít představu o cílové skupině (jak se chová, vypadá, co dělá, co ráda jí, jak se baví, jak vypadá její typický den), tím větší šance, že napíše texty přesně na míru. Pomohou také definované persony a základní use cases.
Tahle odpověď pomůže nejen v textacích akvizičních a konverzních scénářů, ale hlavně i v těch “careových”, samoobslužných. Máte-li na webu část s častými dotazy, měla by přece z těch dotazů skutečně vycházet.
Poskytněte copywriterovi svoje data z optimalizace pro vyhledávače, například z Google Search Console. Měl by vědět, jaká klíčová slova či fráze u vás frčí.
Pokud máte jasné odpovědi, máte také jasnou agendu k psaní.
Firemní hodnoty je vždycky dobré promítat do textu. Na jaké aspekty svého podnikání jste nejvíce hrdí? Máte nějaké ocenění?
Konkurenční výhoda společnosti by se měla stát hlavním prvkem vašich textů. Proč by si vaši zákazníci měli vybrat právě vás? Pokud máte sestavenou analýzu trhu, určitě se na ni s copywriterem podívejte.
Pokud ano, spojte s ním copywritera a nastavte jim společnou spolupráci.
Dneska je všechno interaktivní, a lidi to baví. Zjistěte si, jaké máte možnosti, co všechno se v obsahu textu objeví: QR kódy, videa, prezentace, odkazy na interní dokumenty…
Je dobré vědět, jak často copywritera potřebujete. Chcete, aby k vám fyzicky chodil pro navnímání atmosféry? Chcete reakční doby v řádech maximálně hodin? Jak často chcete informovat o průběžném stavu?
Obsahově správné texty nejsou všechno. Málokdy je copywriter i dokonalý korektor.
Lepší se vždy včas domluvit, než zjistit příliš pozdě, že některé informace podléhají přísným kritériím o mlčenlivosti, nebo podmínkám práce pro konkurenční společnost.
Otázek by nemuselo být 20, ale klidně 50 nebo 100. Ale vybrali jsme ty nejdůležitější. Pokud na ně dovedete před začátkem psaní copy odpovědět, jste rozhodně na správné cestě.
Věříme, že každého zaujala aspoň jedna otázka. A přiměla ho přemýšlet nad vlastním byznysem. Pevně doufáme, že práce copywriterů už nikdy nebude podceňována, však právě jejich texty pomáhají prodávat naše produkty a řešení.