O násSlužbyProduktyPortfolioKariéraBlogKontakty

Tone Of Voice: nejlepší přítel brandu

Tone of Voice je jedním ze základních kamenů každého brandu a slovy vyjadřuje osobnost značky.


Tone of Voice patří do oblasti Brand Strategy a tvoří podstatnou část Komunikačního manuálu.

My jsme celý komunikační manuál naší značky nedávno dost ladili k dokonalosti.
Několik základních tipů, které nám celou práci hodně ulehčily, jsme sepsali do tohoto kratšího, ale praktického článku, který odpovídá na otázky:

Co je to Tone of Voice?
K čemu slouží?
A proč se ho rozhodně vyplatí mít a hýčkat si ho? 
A jak zapadá do strategie řízení značky.

 

Co to je a k čemu Tone of Voice slouží:

Tón komunikace vyjadřuje osobnost značky a její základní hodnoty prostřednictvím slov, která používáme při komunikaci s publikem - s klienty, zákazníky, kolegy, partnery, atd. 
Tone of Voice přitom slouží ke sjednocení komunikace napříč celou firmou i jednotlivé kanály. Stanoví jasná pravidla komunikace interní, externí, manažerské i třeba HR komunikace. Záleží kde všude a jak komunikujete.

 Ve zkratce tenhle pojem obsahuje:

Tone of voice je tedy součástí značky společnosti. Vašeho brandu, který při dobré strategii s vámi a vaší firmou bude desítky let. Komunikace je každodenní součástí identity značky a pokud je používána efektivně, tvoří značku samotnou.

Stejně jako se postupně mění a vyvíjí značka, měl by se společně s ní proměňovat i Tone of Voice - a  to právě v souladu se strategií firmy. Nezapomínejte proto na minimálně jednu roční revizi a kontrolu, jestli je vše aktuální a platné.

Z hlediska Byznysu vám může dobře vyladěný Tone of Voice dost pomoct. Slouží totiž k tomu, aby všechna komunikace, od textů na vašem webu, prezentace u klientů a partnerů, přes propagační materiály, vizitky, faktury nebo e-maily promlouvala k vaší cílové skupině jednotně a jedinečně. Příjemci by mělo být ideálně na první pohled/začtení jasné, že s ním komunikuje právě vaše firma. Stejně tak jako by s příjemci komunikovala lidská bytost.

Stejně jako se lidská bytost neobejde bez oblečení, tak se ani Tone of voice neobejde bez pod podpory vizuální komunikace.

Společně s ní tvoří identitu značky. Stejně jako je velmi důležité to, jak značka vypadá, je minimálně stejně důležité i to, jakým způsobem mluví.

 

Jak zapadá Tone of Voice do řízení značky?

Představte si tedy, že tón komunikace vaší značky funguje jako určitý filtr pro slova, která používáte při přípravě podkladů pro interní a externí komunikaci. K pochopení důležitosti Tone of Voice je třeba si uvědomit, že jeho plná síla navíc není v přesných slovech, která používáte, ale v tom, jak je říkáte. 


Tone of Voice je rozšířením osobnosti vaší značky.

Tón komunikace tedy není jen o tom, jak mluvíte, jaká zvolíte slova, ale hlavně o tom, jakým způsobem je používáte (rychlost, pomlky, rytmus, délka, pauzy, hlasitost,..). Zkuste to aplikovat rovnou do praxe pomocí krátkého cvičení.

 

Jaká je tedy osobnost (a hlas) vaší značky?
Je spíše zábavná nebo spíše seriózní?
Je vaše komunikace uvolněná? Nebo dáváte přednost formálnějšímu způsobu?
Dáte přednost punkovým postupům nebo jste raději uctiví?
Jste spíše věcní nebo naopak využíváte nadšení jako hnací motor vaší práce?

Jak na správné odpovědi?
Jednoduše zvolte na osnově obrázku to správné místo a získáte jasný výsledek i představu o tom, jaká je osobnost vaší značky a jak by měla komunikovat.

S tím, co teď víte o osobnosti vaší značky a tím pádem i o vašem způsobu komunikace si můžete zkusit ještě jedno příjemné cvičení, které slouží k upevnění výsledku a definici způsobu komunikace.

Pokud máte vše jasné a hotové, tak si v rámci Komunikačního manuálu můžete připravit vlastní Desatero pravidel komunikace vaší značky. Jaká slova používáte a jaká by měla být zakázaná, protože jim vaši klienti nerozumí? Tykáte svým zákazníkům, vykáte jim nebo jim rovnou Vykáte? Přidejte klidně i ukázky správné a nesprávné komunikace. 
Ale hlavně si vytvořený Tone of Voice nenechávejte pro sebe v rámci brandingu. Podělte se o něj se všemi kolegy a promítněte ho do všech tištěných i online podkladů a materiálů. 

Nezapomínejte, že značka je to, co vás prezentuje dovnitř i navenek a má už stabilně velký vliv při výběru dodavatele, byznys partnera nebo třeba zaměstnavatele.

Obrázky si klidně stáhněte, nám se to dost hodilo.

Copyright © 2000‒2021 SiteOne, s.r.o., všechna práva vyhrazena.