Asi nikdo nepochybuje o tom, že kvalitní copy webu je stejně zásadní, jako dobře navržená informační architektura, responzivita nebo povedený design. Přesto máme pocit, že copywriting v kontextu ostatních prací často “sedí v koutě”.

Správný postup není dělat copy levně a rychle. Správný postup je dělat copy dobře. Copywriter by měl spolupracovat i s UX designérem projektu, měl by znát váš byznys, vaše cíle, osobnost vaši firmy, a hlavně: měl by to být profík.

A jako profík by se vás měl ještě předtím, než napíše první znak a natextuje první stránku, hodně hodně hodně ptát.

Na jaké otázky byste se proto měli připravit?

1. Můžete detailně popsat celý projekt? Jaké jsou jeho byznys cíle?

Čím více informací budete mít na začátku, tím jasnější bude, že doopravdy víte, co by měl copík dělat. A on či ona to budou vědět taky. Protože správně zadání = půlka vítězství.

2. Jaké jsou termíny projektu?

Copywriter by měl vědět nejenom o termínech, kdy má dodat vlastní texty. Měly by ho zajímat i termíny dalších fází projektu - chce si přece ověřit, že jeho textace vypadají v designu přesně tak úderně, jak předpokládal.

3. Jaký máte rozpočet pro tento projekt?

Čím lépe budete znát rozpočet celého projektu, tím lépe se vám bude nastavovat část pro copywritera. Pořádek musí být.

4. Kdo bude dělat editora?

I copywriter potřebuje partnera do dialogu a člověka, se kterým bude komunikovat nejvíce. Někoho, kdo má v malíku vaši nabídku, produkty, služby. Je dobré, pokud se alespoň párkrát potkají a navnímají.

5. Kolik lidí z vaší firmy bude zapojeno do projektu?

Buďme upřímní, čím více lidí se bude vyjadřovat k textaci, tím větší problém může vzniknout. A pro všeobecnou spokojenost se kolikrát zabije i nejlepší copy světa.

6. Pokud je zapojeno více týmů, kdo rozhoduje o finálním výsledku a jak dlouho trvají schvalovací procesy?

Jasně si definujte, kdo rozhoduje o splnění copy části projektu. Čím větší množství vedoucích, tím větší pravděpodobnost, že si budou všichni myslet, že je projekt jejich. Dohodněte si s copywriterem i to, jakým způsobem spolu budete komunikovat. Bacha - e-mail zná sice každý, ale v jeho historii se nevyhledává úplně nejsnáze.

7. Bude potřeba dělat rozhovory s lidmi ve vaší firmě, nebo dokonce mimo ni?

Pokud ano, naplánujte termíny schůzek s dostatečným předstihem. A zajistěte, ať jsou na copywritera vaši lidé připraveni.

8. Kdo navrhuje témata?

Pokud bude muset copywriter vymýšlet a nechávat si schvalovat témata například na blog, počítejte, že se projekt natáhne i prodraží. Je lepší když máte témata na blog předem vymyšlená a jen je s copywriterem zkonzultujete.

9. Ukážete mi své marketingové a komunikační podklady?

Pokud chcete ulehčit práci sobě i všem ostatním, nasdílejte s copywriterem podklady vašeho marketingu. Jednoduše tak představíte, jak vaše firma mluví, jakou má osobnost a jaký tón komunikace používá.

10. Kde všude budou texty použity?

Je dobré vědět, zda budou vaše texty online, tištěné nebo například budou součástí větších formátů, třeba brožur. Odkazy a prolinky jsou úžasné, ale do tištěných materiálů je nevložíte.

Napsali jsme první?

11. Kdo je vaše cílová skupina?
Kdo jsou vaši zákazníci?
Jak vypadá váš TOP zákazník?
A jak vypadají jednotlivé cesty, kterými vaši zákazníci projdou?

Bez jasně definované cílovky se texty “kopíkovi” rozhodně nebudou psát dobře. Čím přesnější budete mít představu o cílové skupině (jak se chová, vypadá, co dělá, co ráda jí, jak se baví, jak vypadá její typický den), tím větší šance, že napíše texty přesně na míru. Pomohou také definované persony a základní use cases.

12. Co prodejní nebo zákaznické oddělení nejčastěji slyší od nových i stávajících zákazníků?

Tahle odpověď pomůže nejen v textacích akvizičních a konverzních scénářů, ale hlavně i v těch “careových”, samoobslužných. Máte-li na webu část s častými dotazy, měla by přece z těch dotazů skutečně vycházet.

13. SEO? SEO-ANO.

Poskytněte copywriterovi svoje data z optimalizace pro vyhledávače, například z Google Search Console. Měl by vědět, jaká klíčová slova či fráze u vás frčí.

14. Jak konkrétně vaše produkty/řešení pomáhají klientům? Jaké výhody z nich plynou?

Pokud máte jasné odpovědi, máte také jasnou agendu k psaní.

15. Můžete do 5 slov shrnout hodnoty vaší firmy?

Firemní hodnoty je vždycky dobré promítat do textu. Na jaké aspekty svého podnikání jste nejvíce hrdí? Máte nějaké ocenění?

16. Kdo je vaše největší konkurence a jaká je vaše konkurenční výhoda?

Konkurenční výhoda společnosti by se měla stát hlavním prvkem vašich textů. Proč by si vaši zákazníci měli vybrat právě vás? Pokud máte sestavenou analýzu trhu, určitě se na ni s copywriterem podívejte.

17. Máte už vybraného UX a grafického designera pro tento projekt?

Pokud ano, spojte s ním copywritera a nastavte jim společnou spolupráci.

18. Jaké prvky se v textu budou využívat?

Dneska je všechno interaktivní, a lidi to baví. Zjistěte si, jaké máte možnosti, co všechno se v obsahu textu objeví: QR kódy, videa, prezentace, odkazy na interní dokumenty…

19. Potřebujete spolupráci dlouhodobě na fulltime?

Je dobré vědět, jak často copywritera potřebujete. Chcete, aby k vám fyzicky chodil pro navnímání atmosféry? Chcete reakční doby v řádech maximálně hodin? Jak často chcete informovat o průběžném stavu?

20. Kdo a jak dělá korektury?

Obsahově správné texty nejsou všechno. Málokdy je copywriter i dokonalý korektor.

+ TIP NAVÍC: Vyžaduje váš projekt dohodu o mlčenlivosti?

Lepší se vždy včas domluvit, než zjistit příliš pozdě, že některé informace podléhají přísným kritériím o mlčenlivosti, nebo podmínkám práce pro konkurenční společnost.

Otázek by nemuselo být 20, ale klidně 50 nebo 100. Ale vybrali jsme ty nejdůležitější. Pokud na ně dovedete před začátkem psaní copy odpovědět, jste rozhodně na správné cestě.

Věříme, že každého zaujala aspoň jedna otázka. A přiměla ho přemýšlet nad vlastním byznysem. Pevně doufáme, že práce copywriterů už nikdy nebude podceňována, však právě jejich texty pomáhají prodávat naše produkty a řešení.