Práce QA Specialisty se možná může zdát nezasvěcenému člověku postradatelná, avšak pro zodpovědnou vývojářskou společnost/dodavatele digitálních řešení je nezbytná. Pokud dochází k průběžnému testování, odhalí tvůrci webů a aplikací chyby a problematická místa už při vývoji. Pokud se na bugy přijde až v produkci nebo používáním, je složitější a dražší je napravit. Navíc první dojem na zákazníka můžete udělat jen jednou.

Kdo to ten QA Specialista (tedy tester) vůbec je?

Tester je součástí vývojového týmu a, jak název napovídá, testuje, jestli software splňuje vše, co si podle zadání klient přeje a zákazník používá. K tomu potřebuje znát, a hlavně opravdu pochopit, požadavky klienta, administrátora obsahu i návštěvníka.

Celé to složité napravování špatného prvního dojmu návštěvníka svých stránek si můžete odpustit, když si k práci přizvete šikovného QA Specialistu. Stačí nepodceňovat uživatelskou zkušenost. Díky rychlému internetu a dobré dostupnosti připojení mohou dnes na internetu lidé dělat čím dál tím víc věcí. Z toho vyplývá i fakt, že jsou uživatelé náročnější a čekají od webových stránek, že budou fungovat perfektně a nebudou plýtvat jejich drahocenným časem. V opačném případě totiž není nic jednoduššího, než překliknout na konkurenci s funkčním a přívětivějším rozhraním…

QA specialista zjistí chyby platební brány, které by zákazníka odradily od koupi, nefunkční CTA a odkazy, prázdné stránky či chybové navigační panely. Nic z toho se tak nedostane do ostré verze a neovlivní uživatelský zážitek. K tomu je potřeba hned několik fází testování. Což mimo jiné znamená, že QA specialista nemůže být jakákoliv levná pracovní síla.

 “Vnímám testing jako velmi důležitou část vývoje, protože dělá spokojeného klienta a ve finále i spokojené návštěvníky webu. Nemůže to dělat každý, protože je tam důležitá notná dávka empatie. Neustále totiž chodíte kolegům říkat, že to, co udělali, nefunguje nebo funguje špatně. A to se vám nebude dařit dobře, pokud nejste empatický člověk,” hodnotí Zuzana Hajná, QA Team Leader SiteOne. Tester tedy musí citlivě komunikovat s vývojáři, udržet si nezávislý pohled na věc a pro všechny, co se podílejí na tvorbě webu, fungovat jako záchranná síť.

Metody testování webu:

Testování zabezpečení

Web může být napadený kvůli zranitelnosti ve vrstvách webových aplikací. Edgescan Vulnerability Stats Report v roce 2019 odhalil 8 miliard záznamů o narušení, nyní to bude pravděpodobně ještě více. Navíc pokud jde o citlivá data nebo aplikace pro státní správu, nevyplatí se riskovat. Testování se v tomto případě týká skenování zranitelností, dále penetračního testování, hodnocení rizik nebo například etického hackingu.

Testování rozhraní

Testování rozhraní jinak taky známé jako testování uživatelského rozhraní (UI) nebo testování grafického uživatelského rozhraní (GUI) kontroluje vizuální složky webových stránek, které by měly fungovat bez jakýchkoliv komplikací. Jinými slovy, rozhraní je všechno to, co uživatel vidí. Mezi prvky, na které je tu kladen důraz, patří například písmo, panely nástrojů, sestava barev, formuláře či rozbalovací nabídky. Nejde jen o vzhled, ale taky o funkčnost.

Testování funkčnosti

Jak název napovídá, nejde o nic jiného než o testování toho, jestli všechny funkce splňují svoji roli tak, jak si to představoval klient. Jde například o kontrolu toho, jestli se uživatel proklikne na správný formulář nebo se kliknutím dostane na další stránku.

Testování výkonu

Je nasnadě taky vědět, jestli zvládnou stránky nápor uživatelů. Obzvláště pokud jde třeba o občanské portály, nicméně i při spouštění e-shopu se vyplatí vědět, že vás vyšší návštěvnost nestopne v prodávání. Tady se zohledňují faktory jako načítání webových stránek, počet uživatelů, kteří mohou používat aplikaci najednou a které stránky mohou být problémové. Ještě před spuštěním vývojáři upgradují hardware nebo upraví software.

Testování kompatibility

Existují desítky prohlížečů a několik operačních systémů, proto je potřeba zjistit, že aplikace bezproblémově funguje se všemi z nich. Jelikož podle průzkumů a Google Analytics více než polovina uživatelů surfuje na internetu prostřednictvím telefonu, je potřeba aplikaci bezproblémově přizpůsobit právě tomu. Pokud vypadá na notebooku fantasticky a na telefonu se celý koncept rozpadne a esteticky nedává smysl, je to velký problém.

Testování použitelnosti

Tady je potřeba pohled někoho zvenčí. K tomuto testování se využívají externí síly mimo společnost, aby měli vývojáři jistotu, že budou na webu postupovat tak, jak softwaroví inženýři předpokládali. Tím dostávají odpovědi na otázky, jako jestli není web matoucí, jestli není zklamáním a zda fungují základní funkce… K tomu testeři používají nahrávky relací nebo zařízení pro sledování pohybu očí.

Průběžné testování a lidskost na prvním místě

V SiteOne je testing úzce propojen s vývojem a sázíme na ženskou všetečnost a vrozenou empatii. Testing má na starost Team Leader Zuzana Hajná zmíněná už v první polovině článku, a vede Simonu Dragoszovou. Klíčem úspěchu a efektivní práce je na testingu webu pracovat průběžně. Zachytíme co nejvíce chyb tak, aby pak nedocházelo k dodatečným opravám, zatímco už je web uveřejněný a v pozici testerů se tak vlastně ocitají i nic netušící návštěvníci stránek. Za účelem testingu je web umístěný v tzv. beta prostředí, kde se k němu na speciální webové adrese dostanou jen QA specialisté a vývojáři.

 Nalezené chyby QA specialisté zaznamenávají do administračního systému pro úkoly, ale taky je průběžně konzultují s vývojáři face to face. Tady přichází na řadu zmiňovaná citlivost a empatie, navíc je potřeba pochopit pohled samotného vývojáře a trpělivě vysvětlit, kde přesně je problém. Testing se provádí od začátku v několika fázích vývoje webu. Na konci je spokojený brand, který využívá výsledné digitální řešení bez chyb, které by mohly odradit návštěvníky nebo uživatele od toho, aby se stali klienty.