Ačkoliv se to může zdát jako podružná otázka, představuje právě volba systému pro správu vašeho webu velmi důležitý bod. V zásadě lze říci, že je třeba při výběru CMS zohlednit těchto několik hlavních kritérií:


Snadná obsluha

Jednoduché ovládání úprav a ideálně i no-code obsluha webového obsahu je zcela zásadní. CMS má být maximálně intuitivní a uživatelsky přívětivé, aby i uživatelé bez zkušeností s programováním mohli samostatně spravovat a přidávat obsah na web, vytvářet a upravovat nové stránky nebo nahrávat soubory. Máte sice svého dodavatele, který za vás provede složitější modifikace, ale drobné úkony a update na denní bázi byste z hlediska časové i finanční efektivity měli být schopni bez problémů zajistit vlastními prostředky a silami. A čím jednodušší na pochopení CMS je, tím snáze budete např. adaptovat nové kolegy.

Integrace, rozšíření a škálovatelnost

Dalším ze zásadních faktorů úspěšného webového projektu je jeho schopnost vyvíjet se a přizpůsobovat se měnícím se potřebám. Abyste toho dosáhli, je důležité mít k dispozici nástroje, pomocí kterých snadno integrujete nové funkce a služby do vašeho stávajícího CMS, nebo je napojíte na další aplikace, API, databáze a podobně. Můžete pak snadno upgradovat a rozšiřovat svůj web, aniž byste museli řešit složité technické problémy. To znamená, že vaše webové řešení jednoduše poroste spolu s vaší firmou.

SEO

CMS má správcům obsahu usnadnit optimalizovat obsah pro vyhledávače. Ať už jde o nastavení indexace stránek, editaci metadat jako title, description a keywords, editaci OG tagů pro správné zobrazování na snippetů na sociálních sítích, nebo třeba automaticky generované čitelné URL adresy. Systém musí umožňovat také snadné přesměrování z původní URL na novou nebo přehled návštěv na takzvané “404” stránky. Dalším plusovým bodem nejen v rámci SEO je snadné nasazení a úprava měřících kódů jako například Google Analytics. Získáte tedy cenné informace o návštěvnosti webu a chování uživatelů, což může být důležité pro další úpravy a marketingové strategie.

Rychlost a výkon webu

Kvalitní CMS vám např. díky možnosti automatického zmenšování obrázků a souborů napomůže i ve výkonnosti. Ta je důležitá zejména pro návštěvníky stránek (mnohé studie říkají, že každá vteřina rychlejšího načítání má dopad na konverzní poměr stránky). Rychlejší načítání stránek je také klíčové pro SEO a ovlivňuje tak pozici vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.

Multijazyčnost

Snadná správa jazykových mutací by měla být samozřejmostí. A CMS, ze kterého dovedete spravovat klidně i více domén najednou, je rozhodně vítaným plusem, který navíc dovede ušetřit mnoho peněz.

Responzivita

Pro návštěvníky webu nebo SEO je responzivita klíčová. Jak vám v ní může pomoci CMS? Živé náhledy stránek, které vám ukazují zobrazení na mobilních zařízeních, jsou pro správce obsahu nedocenitelným pomocníkem. A výhodou je, když je i samo CMS plně responzivní - pak můžete dělat nutné úpravy obsahu v podstatě odkudkoliv.

Bezpečnost

Posledním, ale neméně důležitým bodem oproti ostatním, zvlášť v dnešní době a dvojnásob u velkých a citlivých projektů (například z oblasti financí nebo zdravotnictví), je bezpečnost vašeho webu. I v té má CMS nezanedbatelnou roli. Klíčové jsou přitom nejen pravidelné aktualizace systému, které včas záplatují nově objevené bezpečnostní díry, ale i funkce jako firewall, kontrola spamu, zabezpečení hesel, nebo řízení přístupů. A kvalitní dokumentace (pro vývojáře i správce obsahu) a pravidelné zálohování systému vám také dodají klidné spaní.

Vaše CMS má primárně šetřit váš čas svou ovladatelností, flexibilitou a možností rozšíření a napojení. Zároveň vám nesmí svazovat ruce - musí vám umožnit na webu vykonávat všechny základní úpravy, tvorbu a aktualizace obsahu.

Toto je samozřejmě jen hrubý nástin základních aktuálních funkcí CMS pro vaši představu a pro upozornění, že není radno tento výběr podcenit, i když se zdá, že je to přece „jen správcovský systém“. Pokud byste potřebovali provést analýzu nebo poradit více do detailu, obraťte se na nás.