Online svět je rychlý - a ještě stále zrychluje. Ruku v ruce s tím se zkracuje pozornost publika. A do toho konkurence, která nikdy nespí. V takovém prostředí je výkonnost a rychlost webových stránek a digitálních systémů jedním z klíčů k úspěchu.

Výkonnost webu, tedy v podstatě jeho rychlost a efektivita, s jakou je obsah doručován a s jakou se s řešením pracuje, má tak pro firmy dalekosáhlé důsledky. Vliv výkonu webu je hluboký a mnohostranný. Ve spolupráci s našimi klienty řešíme především hlavní čtyři:

Dopad na míru konverze

Jeden ze základních ukazatelů každého řešení - konverzní poměr - je podle našich sledování i mnohých studií přímo ovlivněn tím, jak rychle a hladce webové stránky fungují. Rovnice je jednoduchá: čím rychleji se web načítá, tím vyšší přináší míru konverze. Úplnou nezbytností je přitom poskytnout uživateli obsah do pěti vteřin.

Pro představu – stránka, která se načte za více než 5 vteřin, má zhruba 3x menší konverzní poměr než stránka načtená během jedné sekundy. 

Jak je na tom váš web? Ke změření můžete použít jednoduchý nástroj PageSpeed Insights od Googlu.

Klíčové ukazatele, na které by se každý tvůrce a provozovatel webu měl zaměřit, jsou především metriky jako FCP (First Contentful Paint – tedy doba, jakou trvá, kdy se na stránce objeví první obsah) a INP (Interaction to Next Paint, měřící čas mezi uživatelovu akcí a reakcí, kterou mu web vrací), kterou Google mezi nejdůležitější metriky přidal poměrně nedávno.

SEO a uživatelské zkušenosti

Vyhledávače jako právě Google přitom stále více upřednostňují výkonnost webu jako klíčový faktor hodnocení. A je to tak správně. Rychlejší webové stránky nabízejí lepší uživatelský zážitek, což je základní zásada, kterou se vyhledávače snaží v rámci prioritizace svého vyhledávacího indexu dodržovat. “Na tvůj dotaz jsme našli odpověď, se kterou budeš spokojený a která se ti bude dobře konzumovat” je nakonec alfou a omegou, vedoucí k tomu, že jejich vyhledávacích služeb uživatel použije i příště.

Stránky, které se rychle načítají a nabízejí plynulou interaktivitu, si totiž s větší pravděpodobností udrží návštěvníky, a tak podporují rozsáhlejší zapojení. Optimalizace pro rychlost tedy není jen o uspokojení algoritmů, ale HLAVNĚ o poskytování vynikajícího uživatelského zážitku – tyto metriky jsou „user-centric“ a zaměřují se právě na to, co na vašem webu návštěvníci reálně zažívají.

Mobilní rozměr

S prudkým nárůstem používání mobilního internetu získává výkonnost webu další vrstvu složitosti a důležitosti. Plně responzivní web (který by měl být dneska už samozřejmostí) ještě neznamená, že je stránka na telefonu dobře použitelná.

Mobilní uživatelé se musí dostat ke svému cíli, i kdyby se nenacházeli v místech rychlého připojení k internetu. Webové stránky, které nejsou optimalizovány pro mobilní výkon, riskují, že se odcizí značné části svého potenciálního publika. Optimalizace obsahu, javascriptu nebo obrázků a strategie mobile-first jsou proto zásadními prvky pro zajištění jejich uživatelského zážitku. A o ten tu jde především - jakmile uživatel musí přemýšlet nebo čekat, přichází frustrace. A frustrovaný návštěvník se může brzy stát frustrovaným odcházejícím.

Finanční dopady

Kromě míry konverze a umístění ve vyhledávání nelze podceňovat i další finanční dopady výkonnosti webu. Rychlejší webové stránky vedou nejen k vyšší spokojenosti zákazníků a tím i k vyššímu počtu opakovaných obchodů. V době, kdy jsou výdaje na digitální reklamu nemalé, je navíc zajištění pozitivní zkušenosti návštěvníků od okamžiku kliknutí na reklamu zásadní pro to, aby vaši stránku neopustil ještě rychleji, než jej jejím obsahem stihnete vůbec zaujmout.

Závěr

Jako digitální stratég vnímám web performance jako nedílný parametr organismu, kterým taková digitální strategie je. Je to běh na dlouhou trať, ale každý jeho krůček přináší plody - a proto jej běháme s klienty i s interními vývojovými týmy v SiteOne.

Na performance našich řešení zaměřujeme dlouhodobě a kontinuálně.

Investice do optimalizace výkonnosti digitálního řešení ovšem není pouze technickým úkolem – začíná už v prvotních fázích projektu, při navrhování informační architektury nebo designu. Kupříkladu i typ zvolených fontů má dopad na výkonnost.

Je to úkol strategický, s velkým dopadem na budování vztahu s vašimi zákazníky. A proto by měl mít v úvahách o vašem webovém řešení stejně výsadní postavení, jako samotný design, obsah, CMS a další aspekty.