V současnosti řeší spousty designových týmů po celém Česku, co se má změnit v jejich návrzích, aby vyhověly požadavkům na přístupnost dle nového zákona 424/2023 Sb. Pravidel je hodně. Tady je jejich shrnutí.

Pro jednoduchost jsme vybrali pouze povinná pravidla - tedy ta, která splňují potřebné standardy s úrovní A a AA.

Barvy a viditelnost

Použití barev (A)

  • Vyvarujte se použití barev jako jediného nositele významu – nejenže barvy mají v jiných kontextech jiný význam, ale nevidomí lidé je nemusejí vidět nebo vidět správně.

Kontrast barev textů (AA)

  • Stáhněte si užitečný plugin pro měření kontrastu ve Figmě.
  • Dodržte alespoň minimální kontrast mezi textem a pozadím:
    • 4,5:1 pro texty menší než 24pt a texty v bold řezu menší než 19pt.
    • 3:1 pro texty větší něž 24pt a texty v bold řezu větší než 19pt.

Kontrast barev (AA)

  • Všechny grafické prvky a komponenty musejí mít kontrast v poměru alespoň 3:1 vůči sousedním barvám. Toto pravidlo se vztahuje na všechny prvky, které napomáhají porozumět obsahu webu jako např. ikony, grafy, infografiky, ovládací prvky a všechny jejich stavy.

Viditelnost aktivního prvku (AA)

  • Musí být jednoduše a zřetelně viditelné, na kterém prvku je fokus. Například při ovládání klávesnicí.
  • Stav fokusu by se měl lišit od stavu najetí myší.
  • Indikátor fokusu by měl dodržovat poměr kontrastu vůči pozadí 3:1.

Copywriting

Text v obrázcích (AA)

  • Veškerý text, který je nevyhnutelný pro orientaci po stránce a pochopení obsahu, nesmí být součástí obrázku. V případě, že nelze takové pravidlo dodržet, dobře popište alternativní text k obrázku.

Nadpisy a štítky (AA)

  • Nadpisy musí popisovat téma, význam nebo účel obsahu pod ním a musí využívat velké první písmeno jen na začátku věty.
  • Štítky musí uvádět účel pole, ke kterému se vztahují.
  • Štítky je vhodné umístit nad pole s vysokým kontrastem textu.

Tlačítka a odkazy (AA)

  • Tlačítka nebo odkazy, které vedou na jiné místo, musí mít jiný popis.
  • Tlačítka i odkazy musí být natextované tak, aby dávaly smysl i bez kontextu - například “Zjistit více” je špatně, ale “Více o pojištění” už je v pořádku. V košíku není textace CTA “Pokračovat” ideální, ovšem “Přejít k platbě” už je.

Layout

Smysluplné rozvržení (A)

  • Uspořádání, pořadí čtení prvků a navigace by mělo být smysluplné, logické a intuitivní.
  • V případě, že je pořadí prvků důležité, musí uživatel k obsahu přistupovat v tomto pořadí.

Orientace obrazovky (AA)

  • Obrazovka nesmí být zamčena pro vertikální ani pro horizontální prohlížení obsahu.

Změna velikosti textu (AA)

  • Uživatel musí mít možnost zvětšit text o 200 % původní velikosti. Občas i o 400 %.

Konzistentní navigace (AA)

  • V případě, že se navigace opakuje na více stránkach, je nezbytné, aby byla prezentována konzistentním způsobem.

Smyslové vlastnosti (A)

  • Obsah a pokyny k jeho užívaní nesmí spoléhat na tvar, velikost nebo vizuální umístění.
  • Nelze se odvolávat na akci na základě těchto vlastností – například pokračujte kliknutím na červené tlačítko.

Konzistentní identifikace (AA)

  • Opakující se prvky musejí být prezentovány konzistentně.

Pokud jste narazili na pravidlo, které by zde ještě mohlo být, určitě nám napište. Rádi seznam aktualizujeme.